כתיבת מילות מפתח בקורות החיים
חלק גדול מהמשרות בשוק מגיע לחברות כח אדם ולחברות השמה שעושות סינונים ראשוניים. כשחברת השמה לדוגמא מחפשת עובד מתוך עשרות אלפי קורות החיים שלה, היא מזינה למחשב מילות מפתח. לדוגמא: "מכירות" , "אנגלית" , "חשבשבת" , "Excel" וכו'. ולכן, חשוב מאוד לפרט את כל הידע והנסיון שלכם ולציין את כל הדברים שאתם יודעים לעשות ו/או שלמדתם. לפעמים מילה אחת נכונה יכולה להציף את קורות החיים שלכם מעלה מעלה מתוך עשרות אלפי קורות חיים. ככל שיהיו לכם יותר מילות מפתח - בעיקר בקטגוריה של הנסיון התעסוקתי - כך הדירוג שלכם בתוכנות כח האדם - יעלה.
קורות החיים ב- PDF או בוורד. מה עדיף?
בכל אחד מהפורמטים ישנו יתרון וחיסרון אך יש לדעתנו מנצח... וורד.. פורמט PDF מאפשר אמנם ליצור קורות חיים באיכות גרפית הרבה יותר גבוהה מאשר וורד. מדוע אם כך אנו ממליצים דווקא על וורד ? ולא סתם וורד, אלא וורד ללא טבלאות וכל מיני אפקטים מיוחדים. מה הסיבה? ובכן, חלק גדול מקורות החיים מתגלגלים לתוך תוכנות של כח אדם. תוכנות אלו הופכות את כל מה שמגיע אליהן לטקסט על מנת לאפשר למעסיקים לאתר מועמדים מתאימים לפי מילות מפתח. ברגע שממירים קובץ PDF לטקסט רגיל - כל האפקטים נעלמים וכל מה שעיצבתם - עלול להשתבש ולרדת לטמיון, לפעמים עד כדי כך שהטקסט הסופי יוצא בסופו של דבר בלתי קריא. ולכן - העדיפו תמיד לכתוב את קורות החיים שלכם בפורמט וורד ובצורה פשוטה, ללא טבלאות וקישוטים מיותרים.
"מצטערים אך המשרה נתפסה.." האמנם?
התקשרתם למשרה ואמרו לכם "מצטערים, אך המשרה נתפסה"... פעמים רבות גילינו שכשהתקשר אדם אחר חצי שעה מאוחר יותר, המשרה פתאום נהפכה לאקטואלית.. איך זה ייתכן? ובכן, פעמים רבות, מעסיקים מסננים מועמדים באופן אלגנטי דרך הטלפון מכל מיני סיבות. יכול להיות שהמשרה מיועדת לנשים ואתם גבר.. או להיפך.. המשרה מיועדת לגברים ואתם אשה.. סיבה נוספת, יכול להיות שלא נשמעתם מספיק טוב בטלפון. שידרתם עייפות, חוסר חשק, דיברתם בשפה אולי קצת רחובית יחסית לאופי התפקיד. מאחר וזמנם של המעסיקים יקר, הם יעדיפו במקרים אלו לסיים את השיחה במהירות האפשרית, והדרך הכי טובה "לנפנף" מועמדים טרדנים היא פשוט לומר להם ש"המשרה כבר נתפסה" למרות שהיא עדיין לא.. ולכן, הקפידו להתאים את עצמכם לתפקיד. אם התפקיד מתאים ו/או מנוסח בעיקר לנשים - רצוי שאשה תתקשר, ואם התפקיד מיועד ו/א מנוסח לגבר - רצוי שגבר יתקשר. כמו כן, אם המשרה היא מכירתית - השתדלו להישמע מכירתיים ונמרצים ולא "ישנונים".. וכן על זה הדרך.
שולחים הרבה קורות חיים ולא מקבלים תגובות?
שולחים הרבה קו"ח ולא מקבלים שום תגובה? או לא שלחתם מספיק קו"ח או קורות החיים שלכם לא היו מספיק משכנעים לעומת אחרים. הקפידו לשלוח כמה שיותר קורות חיים. "הפציצו" את השוק בקורות החיים שלכם שיגיעו לכמה שיותר מקומות. פעמים רבות, קורות החיים מגיעים למערכות ממוחשבות של חברות כח אדם ו/או חברות גדולות ונשמרים שם והמערכות הללו "מציפות" מועמדים באופן ממוחשב לפי מידת התאמה. יכול להיות שהיום לא התאמתם למשרה אך יכול להיות שבעוד מספר חודשים תקבלו פתאום טלפון לאחר שנמצאה התאמה טובה יותר . כמו כן, רצוי שתקבלו חוות דעת ממומחה, האם קורות החיים כתובים בצורה נכונה ומקצועית. זיכרו כי קורות החיים הם כרטיס הביקור שלכם וחשוב שיהיו כתובים בצורה הכי טוב שאפשר. חבל להפסיד משרות טובות רק בגלל קורות חיים לא טובים.
הרושם הראשוני - הוא החשוב ביותר!
יש לזכור כי מעסיקים מקבלים קורות חיים רבים. לא רק את שלכם. והם צריכים לברור מתוכם את אלו שנראים להם כמתאימים ביותר. קורות החיים הם כרטיס הביקור שלכם והם הרושם הראשוני שלכם. וכידוע - רושם ראשוני מאוד קובע. אין למעסיק אלא את מה שעיניו רואות. ייתכן ואתם מתאימים למשרה כמו כפפה ליד, אך הדבר לא בא לידי ביטוי בקורות החיים. לכם זה די ברור שאתם מתאימים. אך כיצד המעסיק ידע זאת גם הוא? לשם כך חייבים להשקיע פעם אחת בקורות חיים מקצועיים ושיווקיים, שיגרמו למעסיק להתעכב עליהם, ולא להמשיך הלאה לקו"ח הבאים. ניתן לקבל אצלנו שירות כתיבת ושיפוץ קורות חיים מקצועיים, במחירים זולים מהמקובל בשוק.
הטלפון מצלצל? היזהרו - אולי זה המעסיק...
כשנמצאים בתהליך של מציאת עבודה חשוב להיות זמינים. עובדות החיים מלמדות שמעסיקים בד"כ לא מתקשרים פעמיים ורק לעיתים נדירות ישאירו לכם הודעה במענה הקולי ולכן – בעת חיפוש עבודה – חשוב להיות זמינים ככל האפשר. לא עניתם לטלפון ? יכול להיות שהפסדתם מקום עבודה! כמו כן, יש להתייחס לכל שיחת טלפון בצורה רצינית! כמויות המועמדים שקופצים על כל משרה, גורמות למנהלי הגיוס לעשות הכול כדי לאבחן אתכם כבר בשיחת הטלפון הראשונה. זהו ראיון עבודה לכל דבר, ואתם צריכים להיות מוכנים לכך, ולכן – ענו בצורה יפה ומכובדת לכל שיחת טלפון! אם שיחת הטלפון היא אכן מהמעסיק הפוטנציאלי – קחו בחשבון שעתה החל ראיון העבודה...
לא לאחר, לא לשחק בטלפון ולא ללעוס בזמן ראיון..
ישנם דרכים רבות להפסיד עבודה טובה כבר בשלב ההתחלתי של ראיון העבודה או אפילו לפניו. הגעה באיחור לראיון ומבלי לעדכן את המעסיק, או חמור מזה - לא להגיע ולא להודיע כלל, ובפרט היום כשבמקרים רבים ניתן לעשות זאת בהודעת ווצאפ פשוטה, מראה על זלזול מוחלט וחסור רצינות משווע. דרך נוספת להפסיד עבודה טובה היא ללעוס מסטיק בזמן ראיון עבודה מול המראיין. לא להאמין אבל דברים כאלו קורים! מעשה שמראה על חוסר טאקט משווע וגם על זילזול וחוסר כבוד מינימלי לבן-אדם שהיה אמור להיות אולי המעסיק שלכם. דרך נוספת היא לקרוא ו/או לשלוח הודעות ווצאפ באמצע הראיון. זה אמנם פחות חמור מללעוס מסטיק, אבל בוודאי מראה שגם בעבודה שלכם תבזבזו את זמנו היקר של המעסיק בדברים שאינם קשורים לעבודה.
"שלום, אתמול הייתי בראיון, רציתי לשאול האם התקבלתי"
טעות שמרואיינים עושים לאחר שעברו ראיון עבודה היא להתקשר למקום העבודה שראיין אותם ו"לרחרח" האם התקבלה כבר תשובה. מעשה שכזה מראה על חוסר טאקט וגם על טיפשות. הרי, אם היו רוצים אתכם, היו מעדכנים אתכם, אז בשביל מה להתקשר? ואולי המעסיק כן מעוניין אך רוצה לבחון עוד כמה מרואיינים ולהשוות ביניהם? כמו כן, אולי רוצים להחליף באופן דיסקרטי את אחד העובדים? בכך שאתם מתקשרים לחברה אתם גורמים לחוסר נעימות גדולה מאוד של המעסיק מול אותו עובד שרוצים להחליף. דבר שכזה מראה על טיפשות וחוסר טאקט. אין ספק שאחרי כזה מעשה, גם אם היו רוצים לגייס אתכם, הורדתם את הסיכוי לכך ב-90%. אם בכל זאת מאוד חשוב לכם לדעת את התשובה, פשוט תתקשרו או תשלחו הודעה אך ורק לאותו אדם שראיין אתכם ותוודאו שאתם אכן מדברים איתו. אל תנדבו שום מידע אודות הראיון שעברתם לאף אדם אחר שיענה לכם.
אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני
הרבה מחפשי עבודה מאבדים הזדמנויות טובות בגלל רושם ראשוני לא טוב שעשו קורות החיים שלהם או משיחת הטלפון הראשונה שלהם מול המעסיק. יש לזכור שקורות החיים הם הרושם הראשוני שמתקבל אצל המעסיק ולכן – יש חשיבות גדולה מאוד לכתיבת קורת חיים נכונים ומקצועיים ולצורה בה אתם נשמעים בטלפון. בשיחת הטלפון שלכם היו מרוכזים וממוקדים, שדרו ביטחון עצמי ונחמדות. קורות חיים לא טובים יכולים לגרום לאיבוד מקומות עבודה פוטנציאלי. אינכם יודעים איך לעשות זאת? היעזרו במומחים או כנסו לאתרי בניית קורות חיים מקצועיים. יש מספר כאלו אפילו בחינם.
מקדו את קורות החיים למשרה המוצעת
במידה ויש לכם נסיון והתאמה למספר תחומים שונים, מומלץ להתאים את קורות החיים שלכם למשרה המוצעת. אל תשלחו קו"ח כלליים למשרה של מכירות כאשר הכותרת של קורות החיים היא "למשרת אדמיניסטרציה" והדגש הוא על הנסיון שלכם בתחום האדמיניסטרציה. בגלאט ג'ובס ניתן לטעון עד 3 פורמטים שונים של קורות חיים - נצלו זאת.
אל תשלחו קורות חיים סרוקים!
חלק גדול מהמשרות המפורסמות באתרים רבים, כולל אצלנו בגלאט ג'ובס, הן של חברות כח אדם ו/או חברות השמה. חברות אלו משתמשות בתוכנות מיוחדות המקלות עליהן במציאת המועמדים המתאימים. תוכנות אלו, יודעות לסרוק במהירות עשרות אלפי קורות חיים ולשלוף מתוכם את המתאימים למשרה. על מנת שתוכנות אלו ידעו לקרוא את קורות החיים שלכם, הקובץ שאתם שולחים, חייב להיות קובץ מקורי של וורד או PDF. קובץ סרוק או מצולם או מסוג של JPEG או צילום של ווצאפ - לא ייקלט כלל אצל חלק נכבד מהמעסיקים וחבל. דאגו תמיד לשלוח אך ורק קובץ מקורי של וורד או של PDF (שאפשר לסמן עם העכבר את הטקסט שבתוכו).
מספר טלפון המקבל ווצאפ
כיום, משרות רבות הן מטעם חברות כח אדם ו/או חברות השמה. שם, אלמנט הזמן הוא קריטי. חברות ההשמה חייבות למצוא במהירות מועמדים מתאימים, לפני שחברת השמה אחרת תקדים אותם. לשם כך, חברות אלו נעזרות בתוכנות כח אדם מיוחדות המאפשרות ביצוע סינונים ומיונים מתקדמים ע"מ להגיע במהירות למועמדים המתאימים ביותר. ברגע שהמערכת זיהתה קבוצת מועמדים שכאלו, פעמים רבות, לפני שמתקשרים להציע את הצעת העבודה, שולחים ווצאפ עם פרטי המשרה. וזאת ע"מ לחסוך את הזמן של שיחת הטלפון. ברגע שיש בפני הנציג המגייס רשימת של מועמדים, כאשר חלקם עם מספרים שאינם מקבלים ווצאפ וחלקם כן - העדיפות תהיה כמובן לאלו הם המספרים המקבלים ווצאפ, ורק לאחר מכן, בעדיפות שניה, במידה ולא הצליחו למצוא מועמדים מתאימים, מתחילים להתקשר לאותם מועמדים עם מספרים שאינם מקבלים ווצאפ. כמובן, שהמלצה זו ראויה לשימוש רק למי שקיבל אישור מרב להחזיק מכשיר המקבל ווצאפים.
אל תשקרו ואל תמרחו..
כשמעסיק מתקשר לראיין אתכם טלפונית ו/או כשהוא מראיין אתכם פנים אל פנים, היזהרו בלשונכם. אל תשקרו ואל תנסו למרוח אותו בשקרים. מעסיק מיומן שמראיין הרבה עובדים, מהר מאוד יזהה את השקרים ו/או הזיופים שלכם. כל משפט שאתם אומרים, נבחן ב-7 עיניים במלוא הקשב והריכוז, ופרט שהוא מתקשר לאחר שקיבל מכם את קורות החיים שלכם. ברגע שאין התאמה או הגיון בין מה שאתם מספרים לבין מה שכתוב בקורות החיים, ישר נדלקת נורה אדומה של חוסר אמינות כלפיכם. למשל, אם כתבתם שעבדתם בחברת "הגולם" בשנת 2020, ושואלים אתכם "כמה זמן עבדתם בחברת הגולם?" ואתם אומרים "שנתיים", זה כבר מראה שאתם משקרים. או במה שאתם אומרים או במה שכתבתם. לא חסרות דוגמאות. על הרבה דברים מעסיק יכול להתפשר. אבל אמינות זה א' ב'.
הזמן הממוצע למציאת עבודה
מחקר שנערך לאחרונה ע"י חברות ההשמה הגדולות הראה שהזמן הממוצע למציאת עבודה נע בין 3 ל- 6 חודשים. ישנם אנשים שימצאו עבודה תוך שבוע וישנם כאלו שלא ימצאו את מבוקשם גם אחרי שנה, ולכן, אסור להתייאש. בדיוק כמו שלא מתייאשים כשמחפשים שידוך.. המשיכו לשלוח את קורות החיים לכמות גדולה ככל האפשר של משרות ווודאו שהם כתובים בצורה מקצועית ונכונה. פעמים רבות קורות החיים יגיעו למערכות ממוחשבות של חברות כח אדם ו/או חברות גדולות וישמרו שם עד שהמערכת הממוחשבת תחליט שנמצאה התאמה ביניכם לבין המשרה המוצעת.
האם לכתוב בקורות החיים את העיר בה אנו גרים?
ובכן, לכתיבת עיר המגורים יש יתרונות וחסרונות, אך היתרונות, עולים ברוב המקרים על החסרונות. תארו לכם שהמעסיק מחפש עובד/ת למשרה בירושלים ולפניו כרגע 50 קורות חיים. על 40 מתוכם כתובה עיר המגורים ועל עשרת הנותרים אין כתובת. למי אתם חושבים שהמעסיק יפנה תחילה? לאלו בלי הכתובת? בוודאי שהוא יפנה לאלו עם הכתובת. מדוע שיבזבז את זמנו היקר ביצירת קשר עם מועמדים שלבסוף יתבררו שהם מתגוררים 100 ק"מ ממקום העבודה? רק אם המשרה היא נדירה ואין כמעט קופצים עליה ו/או במידה ואתם מתגוררים במקומות באמת מרוחקים ויודעים שאין לכם מה להפסיד - רק אז השמיטו את עיר מגוריכם, אך אתם אתם גרים בקרבת מקום למשרות המוצעות - הקפידו לרשום את עיר מגוריכם בתוך קורות החיים!
מאחרים או לא מגיעים לראיון עבודה? עדכנו את המעסיק!
קבעו לכם ראיון לשעה 10:30 ? אל תגיעו בשעה 10:45 ! הולכים לאחר? יכול לקרות. אך היו אחראיים ועדכנו את המעסיק. לא מתכוונים להגיע כלל ולא טורחים אפילו להודיע למעסיק? דעו לכם שבאותו הרגע נמחקתם לצמיתות אצל אותו המעסיק. הראו רצינות וגלו אחריות. זה לא מכובד וחוסר אחריות לאחר מבלי להודיע, וגרוע מכך, לא להגיע ולא להודיע.
אל תתנו לבן/בת הזוג להתקשר עבורכם !
בן/בת הזוג מתקשר במקומכם או שאתם עושים זאת עבור מישהו אחר? זה משדר משהו לא טוב לצד השני. זה משדר שיש כאן מועמד לא רציני ו/או חסר ביטחון ו/או אחד כזה שלא באמת מחפש עבודה ובגלל זה מישהו אחר מתקשר במקומו.
לחוצים למצוא עבודה? זו לא סיבה להתקשר ב-7:00 בבוקר או ב-20:00 בערב!
אתם לחוצים על עבודה? אל תעשו את הטעות הזאת ותתקשרו בשעות לא שגרתיות למעסיק. אל תעירו אותו בשעה 7:00 בבוקר ואל תטרידו אותו בשעה 20:00 בערב. אם תעשו זאת, זה מראה על חוסר רגישות וחסר אכפתיות ובד"כ מתכון בטוח לאיבוד עבודה. זיכרו שגם למעסיק יש חיים פרטיים וכבדו זאת.
לבוש והתנהגות בראיון
יש להגיע לראיון העבודה בלבוש מכובד, נקי וצנוע. התאימו את עצמכם למקום העבודה. כבו את הפלאפון לפני הראיון. אוי ואבוי אם תענו לשיחה תוך כדי הראיון !. בעת הראיון – שדרו נינוחות ונסו לחייך מדי פעם גם אם זה קצת קשה.. נסו ליצור תקשורת חיובית וזורמת. היו 'קלילים' ונחמדים ולא 'כבדים' מדי.. רצינות יתר עלולה לגרום לריחוק. אחד הדברים הנבדקים בעת ראיון הוא – תקשורת חיובית ו"זורמת".
האם לציין את שנות העבודה בקורות החיים?
שולחים הרבה קורות חיים ולא מקבלים שום מענה? ייתכן מאוד וקורות החיים שלכם כתובים בצורה לא נכונה. החלק הכי חשוב הוא - הנסיון התעסוקתי. אחת הטעויות הכי הגדולות היא לכתוב את הנסיון התעסוקתי אך מבלי לציין את השנים בהם עבדתם בכל מקום ומקום. זהו אחד הדברים הכי חשובים למעסיקים. לא לציין את השנים זה בערך כמו לזרוע ולא לקצור, זה יפה שעבדתם ב-5 מקומות עבודה, אך אולי אתם כבר 10 שנים מובטלים וכל מה שכתוב שייך לתקופה מלפני 10 שנים ? ואולי עבדתם בכל אחד ממקומות העבודה הללו בקושי חודש ימים ופוטרתם או התפטרתם? איך אפשר לדעת? הרי לא ציינתם בדיוק מתי עבדתם וכמה זמן עבדתם. מעסיקים בדרך כלל מחפשים אנשים יציבים שלא מחליפים עבודות כמו גרביים ומעדיפים גם עובדים שעבדו עד לאחרונה ולא כאלו שכבר כמה שנים לא בשוק העבודה, מה שבד"כ מקשה עליהם לחזור למסגרת ולמשטר של שעות עבודה מסודרות. ולכן, ציינו לגבי כל אחד ממקומות העבודה שעבדתם בהם, ממתי עד מתי עבדתם שם (אין צורך לציין את החודש, רק את השנים, לדוגמא 2020 - 2022) וכיתבו את זה בסדר יורד, דהיינו, בשורה הראשונה - את מקום העבודה האחרון ולאחריו את המקום שקדם לו וכן הלאה.
"הלו אחי, יש'ך עבודה בשבילי?"
מעסיקים מחפשים אנשים רציניים שמדברים בצורה מכובדת ולא רחובית. שיחת טלפון בשפה רחובית וזולה היא מתכון בטוח לאיבוד עבודה. גם אם אתם מתאימים למשרה כמו כפפה ליד.
נסיון תעסוקתי בקו"ח - מהסוף להתחלה
עבדתם במספר מקומות עבודה? רישמו אותם מהסוף להתחלה. את מקום העבודה האחרון - כיתבו ראשון. ואת מקום העבודה לפני האחרון, כיתבו שני. מנהלי גיוס מקבלים ערימות של קורות חיים ונאלצים להחליט במהירות הבזק מי מתאים ומי לא. אחד הפרטים הכי המעניינים בקורות החיים הוא מקום העבודה האחרון וזה שלפניו. אל תייגעו מי שצריך לקרוא את קורות החיים שלכם בחיפוש אחר 2 מקומות העבודה האחרונים רק בגלל שהחלטתם להפוך את הסדר ולהתחיל מההתחלה לסוף.. במקרה כזה, רוב הסיכויים שהמעסיק פשוט ידלג לקורות החיים הבאים מבלי לקרוא את שלכם. כמו כן, הקפידו לכתוב בצורה ברורה באילו שנים עבדתם בכל מקום ומקום עבודה. המעסיק איננו נביא וחשוב לו מאוד לדעת מתי עבדתם וכמה זמן בכל מקום ומקום.
רצף תעסוקתי בקו"ח
אחד הדברים המעניינים את מנהלי הגיוס הוא הרצף התעסוקתי. החלפת עבודה כל שנה או יותר גרוע מכך, החלפת מספר מקומות עבודה בתוך שנה אחת ו/או "חור" של כמה שנים מדליקים נורה אדומה לגבי היציבות התעסוקתית שלכם. מעסיקים לא אוהבים עובדים לא יציבים שכל כמה חודשים מחליפים מקום עבודה. ולכן - דאגו להראות רציפות והעלימו "חורים" בלתי מובנים בהסבר מניח את הדעת. כמו למשל" 2010-2013 לימודי מקצוע / גידול ילדים / עזרה להורים הקשישים... כמו כן, ציינו את שנת העבודה האחרונה שלכם ואל תשאירו מקום לספקות. אם עבדתם משנת 2016 ועד היום, כיתבו: "2016 - היום". אל תכתבו רק "2016 -" ותשאירו את הנקודה הזאת לא ברורה, כי עלולים לחשוב שמאז שנת 2016 אתם מובטלים.
הדגשות חשובות בקו"ח
הקפידו להדגיש את הכותרות העיקריות בקורות החיים וגם את השורה הראשונה בכל מקום עבודה ע"מ להקל על מנהל הגיוס ו/או המעסיק את מלאכת הקריאה שלהם. קחו בחשבון שמגייס מומחה שמתמודד עם מאסות של קורות חיים מקדיש שניות ספורות בלבד לכל קורות חיים. ברגע שהוא צריך להתאמץ ע"מ לחפש את הדברים החשובים ו/או להתמודד עם קו"ח לא נוחים ולא קריאים, הרבה פעמים הוא יעדיף לדלג הלאה לקורות חיים הבאים. ולכן - הקפידו על קורות חיים נוחים, קריאים וברורים עם הדגשות של הדברים החשובים.
מעסיק התקשר בדיוק בזמן הלא מתאים?
קיבלתם סוף סוף שיחת טלפון ממעסיק לאחר ששלחתם אליו את קורות החיים שלכם? עשו הכל בשביל לא לדחות את השיחה הזאת גם אם אתם באמצע השכבת הילדים. אם לא תעשו זאת, יכול להיות שאיבדתם באותו רגע מקום עבודה! מעסיקים בד"כ קצרים בזמן ואם לא עניתם להם, הם כבר בשיחת טלפון עם המועמד הבא. כמו כן, הרבה פעמים אי אפשר לחזור אליהם מאחר והם מתקשרים מתוך המרכזיה של החברה ולא תוכלו להגיע אליהם.
רוצים לזמן אתכם לראיון עבודה? אל תדחו !
מעסיק: "שלום, קיבלנו את קורות החיים שלך ורצינו לזמן אותך לראיון עבודה ביום שלישי הקרוב בשעה 10:00 בבוקר או ביום רביעי בשעה 11:00..." מחפשת עבודה: "מצטערת. השבוע אני מאוד עסוקה. אשמח להגיע בתחילת שבוע הבא". דוגמא נוספת: "שלום , אני מעוניינת להזיז את הראיון שנקבע לי מיום ראשון ליום שני". עוד דוגמא: מעסיק: "שלום, רצינו לזמן אותך לראיון עבודה". מועמד/ת: "תודה רבה, אתן לכם תשובה בלי נדר בעוד שעתיים". אלו מספר דוגמאות לדחיית מעסיקים. ממה שראו עינינו, לא מעט אנשים הפסידו עבודה טובה והצטערו על הדחיה הזאת לאחר שמישהו אחר הקדים אותם. מסקנה: התקשרו אליכם לקביעת מועד לראיון עבודה - השתדלו מאוד לשתף פעולה ולתת מועד לראיון כבר באותה השיחה. לעולם אל תדחו!
כיצד לעזוב מקום עבודה
"חבל שניפגש בבית המשפט".. זוהי אולי דוגמא קיצונית לעזיבת מקום עבודה, אבל זה נועד רק להמחיש איך לא כדאי לסיים קשרי עבודה. זיכרו - העולם הוא עגול וחבל לשרוף גשרים. משפט כגון זה ועוד אחרים דומים לו, עלולים להתנקם בכם בעתיד כשמעסיק פוטנציאלי יקבל את קורות החיים וירצה לקבל חוות דעת מהמעסיקים הקודמים שלכם... גם אם עבדתם 10 שנים באותו המקום וזכיתם בתואר 'עובד מצטיין' 3 פעמים, מה שיזכרו יותר מהכל, זו הצורה בה עזבתם את מקום העבודה. האם בצורה של איומים וצעקות או בצורה יפה, נעימה וחלקה. עזיבת מקום עבודה בצורה יפה וחלקה חשובה לא פחות מאשר מציאת עבודה. למעסיקים, מאוד מאוד חשוב לקלוט אנשים נעימים, תרבותיים וכאלה שיודעים להתגבר על בעיות בשיח תרבותי ולא מאיים וצעקני. את רוב הבעיות ניתן לפתור בצורה הרבה יותר טובה כשבאים בגישה של שלום ולא בגישה של מלחמה.
לפרט ככל האפשר את הנסיון בקורות החיים
אחד הדברים החשובים אם לא החשוב מכולם בקורות החיים זה הנסיון התעסוקתי שלכם. עבדתם 10 שנים באותו מקום? אל תקצו לכך שורה וחצי בקורות החיים. בטוח שעשיתם המון דברים טובים - פרטו אותם. עבדתם שנה אחת בלבד במקום כלשהו אך התעסקתם שם עם הרבה דברים? - פרטו כל האפשר. אל תחסכו במילים, אך מצד שני - גם אל תגזימו יותר מדי. התשדלו לא לגלוש יותר מדף אחד.
יצירת אוירה חיובית ונעימה בראיון עבודה
הצלחת ראיון עבודה תלויה לא מעט באיכות השיחה שלכם מול המראיין. חשוב "לשבור את הקרח" ולהגיע לשיחה קלילה ו"זורמת". זה לא תמיד אפשרי, אך אם אתם מזהים מהצד השני נכונות לכך, נסו להרגיש משוחררים. נתוני ההכשרה והניסיון המקצועי שלכם חשובים מאד אך לא פחות מכך חשובה גם האישיות שלכם - האם אתם אנשים נעימים שכיף לעבוד איתם או שאתם אנשים מרובעים, קשוחים, רציניים ולא מתקשרים. מומלץ גם להגיע 10 או 15 דקות לפני ראיון העבודה בשביל להתרגל לסביבה העבודה ולאוירת המקום.
שפת גוף בראיון עבודה
זכרו שבמהלך הראיון אתם נבדקים ב-'7 עיניים'. המעסיק מקשיב לא רק לדברים הנאמרים אלא שם לב גם למכלול התנועות והסימנים שאתם משדרים. יש להימנע מתנועות עצבניות וחדות, לא להרעיד את הרגל או לאחוז בחפץ מסוים ולשחק איתו ללא הפסקה. רצוי לא להחזיק את הגרון ו/או לשחק עם האף ו/או עם הפנים. זה עלול להראות שאתם לחוצים ו/או לא דוברים אמת. הראיון נערך בישיבה ולכן יש להקפיד על ישיבה נינוחה. אם אתם נרגשים או נושמים בכבדות עדיף לעצור לרגע. הכנות עשויות להביא להקלה רבה. רצוי לא לשלב ידיים, דבר המשדר חסימה ועלול לשדר שאתם כאן "הבוס". ניתן לשלב רגל על רגל ולהניח את הידיים את הרגליים אחת על השניה. השתדלו למקד את המבט במראיין ולא להביט ברצפה – אך לא יותר מדי. מדי פעם הסיטו את המבט לצדדים. חשוב להתלבש בצורה נקיה ומכובדת והמתאימה לרוח המקום. שילוב הידיים מאחורי הראש משדר דומיננטיות ומשדר לאדם שמולכם "אני הבוס"..